MARC CLARÀ GARANGOU

MARC CLARÀ GARANGOU

Agregat

Scopus Author ID: 35221484300

Informació de contacte
Psicologia


marc.clara(a)gmail.com

Altres Publicacions

Clarà, M. Foreword. En Empowering educators. Proven principles and successful strategies. Larkin KM, Kawka M, Noble K, van Rensburg H, Brodie L, Danaher PA. (Ed.). Palgrave Macmillan. 2015
Onrubia, J., Clarà, M., Colomina, R., Ginesta, A., Mauri, T., Remesal, A. El apoyo del profesor al aprendizaje colaborativo mediado por ordenador. En J.L. Rodríguez Illera (Comp.), Aprendizaje y educación en la sociedad digital. 2013
Mauri, T., Clarà, M., Colomina, R., Ginesta, A., Onrubia, J. Valoración de un sistema integrado de ayudas al aprendizaje en tareas de escritura colaborativa en educación superior. En J.L. Rodríguez Illera (Comp.), Aprendizaje y educación en la sociedad digital. 2013
Barberà, E., Clarà, M., Danaher, P., van Rensburg, H. Temporal flexibility in online university courses in Spain and Australia. En E. Barberà, P.Reinmann (Ed.), Assessment and evaluation of time factors in online teaching and learning. IGI Global. 2013
Kelly, N.; Clarà, M.; Kehrwald, B.; Danaher, P.A. Online networks for pre-service and early career teachers. Palgrave Macmillan. 2016
Mauri, T.; Clarà, M.; Colomina, R.; Onrubia, J.; Cubero, R.; Martinez, A.; Cubero, M.; Usabiaga, A. Collaborative reflection and tutor's assistance in teacher education. Two case studies on case-based reflection settings. En EAPRIL 2015 Proceedings. 2016
Machin, T.; Clarà, M.; Danaher, P.A. Traversing the doctorate. Reflections and Strategies from Students, Supervisors and Administrators. Palgrave Macmillan. 2019
Machin, T.; Clarà, M.; Danaher, P.A. Traversing the Doctorate: Situating Scholarship and Identifying Issues. En Traversing the doctorate. Reflections and Strategies from Students, Supervisors and Administrators. Palgrave Macmillan. 2019
Justiniano, B.; Mauri, T.; Clarà, M. Supervising at a distance: The transformation of assistance during a doctoral journey across different continents. En Traversing the doctorate. Reflections and Strategies from Students, Supervisors and Administrators. Palgrave Macmillan. 2019
Kelly, N.; Clarà, M.; Kehrwald, B.; Danaher P.A. Critical online learning networks of teachers: communality and collegiality as contingent elements. En The Meaning of Criticality in Education Research: Reflecting on Critical Pedagogy. Palgrave Macmillan. 2020

Conferències

La importancia de la relación teoría-práctica para la actividad educativa . (La distancia entre teoría y práctica educativa desde una perspectiva Vygotskiana). 06/03/2018. Santiago de Chile. XILE
La noción de perezhivanie y la relación teoría-práctica . (La distancia entre teoría y práctica educativa desde una perspectiva Vygotskiana). 09/03/2018. Santiago de Chile. XILE
La resiliencia de los profesores: Una conceptualización . 03/08/2018. Temuco. XILE
Narrativas y emoción: una línea de investigación Vygotskiana sobre la resiliencia docente . 21/11/2019. Barcelona. ESPANYA
Conocimiento práctico, representaciones situacionales, situación y reflexión . 19/11/2020. Barcelona. ESPANYA

Participacions a Congressos

Paredes, D., Mauri, T., Clarà, M. Procesos de reflexión conjunta: usos y construcción del mundo virtual. Jornades Doctorials. Barcelona. ESPANYA. 2015
Baillie, C., Chakrabarty, S., Clarà, M., Danaher, P.A., Kehrwald, B., Kelly, N., Arifeen Khan Mamun, M.S., McDonald, J., McLean Bennett, J., Reushle, S., Starasts, A. Reconnecting and transforming rural and regional futures: comparing australian farmers' and teachers' engagement in digital communities. Digital rural futures conference. Toowoomba. AUSTRÀLIA. 2014
Kelly, N., Clarà, M., Mauri, T., Danaher, P.A., Reushle, S., Antonio, A. A proposal for universities to work together to support for teachers in transition into service. ATEA. Sydney. AUSTRÀLIA. 2014
Clarà, M., Kelly, N., Mauri, T., Danaher, P.A. Challenges of teachers' practice-oriented virtual communities for enabling reflection. ATEA. Sydney. AUSTRÀLIA. 2014
Mauri, T., Clarà, M., Colomina, R., Onrubia, J. Naturaleza de la interacción en procesos de reflexión conjunta sobre la práctica y formas de representación de las situaciones de los estudiantes de maestro. ISCAR-IBERCAT. Girona. ESPANYA. 2014
Mauri, T., Rochera, M.J., Valls, E., Toledo, B., Clarà, M., Coll, C., Colomina, R., De Gispert, I., Engel, A., Ginesta, A., Onrubia, J. Ajudar a reflexionar la pràctica: construcció del coneixement professional en el pràcticum. Jornada de Recerca en Docència Universitària. Barcelona. ESPANYA. 2013
Mauri, T., Clarà, M., Colomina, R., Onrubia, J., Ginesta, A. Guiding dialogic joint elaboration of student teacher's situational representations. EARLI. Munich. ALEMANYA. 2013
Mauri, T., Clarà, M., Colomina, R., Ginesta, A., Onrubia, J. Las tareas de escritura colaborativa online como oportunidades para el aprendizaje. Seminario de Educación Virtual. Barcelona. ESPANYA. 2013
Onrubia, J., Clarà, M., Colomina, R., Ginesta, A., Mauri, T., Remesal, A. El uso de scripts para el aprendizaje colaborativo mediado por ordenador. Seminario de Educación Virtual. Barcelona. ESPANYA. 2013
Clarà, M., Mauri, T., Colomina, R., Ginesta, A. Learning in professional contexts: analytic alternative to characterize joint activity in multivocal environments. SIG 14 EARLI. Antwerp. BÈLGICA. 2012
Danaher, P.A., Barberà, E., Clarà, M., Van Rensburg, H. Assuring quality and ensuring sustainability: lessons for european higher education systems from spanish and australian open and flexible education provision. EADTU. Paphos. XIPRE. 2012
Barberà, E., Danaher, P:A., Van Rensburg, H., Clarà, M. The temporal dimension of open learning as educational freedom: lessons from e-learning policies and practices in spanish and australian universities. ECER. Cádiz. ESPANYA. 2012
Mauri, T, Clarà, M., Ginesta, A. University teaching teams' contribution to workplace learning. Research on Higher Education Teaching Strategies, Teacher Education & Teacher's Professional Identity (REHTS). Barcelona. ESPANYA. 2012
Mauri, T.; Onrubia, J.; Clarà, M.; Cubero, R.; Bascón, M.; Martinez, A. Tutors' assistance in collaborative reflection as a response to the crisis in practice: How it contributes to broadening the knowledge of student teachers. ISCAR. Rethymno. GRÈCIA. 2016
Cubero, R.; Cubero, M.; Clarà, M.; Colomina, R.; Martinez, A.; Aguirre, N. Knowledge construction in student teachers' practicum. The role of joint reflection on students' written narratives about their classroom experiences. ECER. Dublin. IRLANDA. 2016
Danaher, P.A.; Clarà, M.; Kehrwald, B.A.; Kelly, N. Characterising contemporary communities of teachers: Implications for leading research about teacher education and induction for pre-service and early career teachers. ECER. Dublin. IRLANDA. 2016
Mauri, T.; Clarà, M.; Colomina, R.; Onrubia, J.; Ginesta, A:. Pushing forward joint reflection among student teachers: the role of tutor assistance. EARLI SIG 14. Regensburg. ALEMANYA. 2016
Onrubia, J.; Mauri, T.; Colomina, R.; Clarà, M. Guding student teachers reflection in practicum: Two patterns of joint reflection between students and their university tutors. ECER. Budapest. HONGRIA. 2015
Mauri,T.; Colomina, R.; ONrubia, J.; Clarà, M.; Colina, C.; Núñez, T.; Torras, I. Las narrativas de los estudiantes sobre la práctica docente: Un punto de partida para apoyar la reflexión conjunta. Simposium internacional sobre el prácticum y las prácticas externas. Poio. ESPANYA. 2015
Mauri, T.; Colomina, R.; Clarà, M.; Onrubia, J.; Sayós, R. Spaces of joint reflection in teacher education: Connecting university and school. ECER. Budapest. HONGRIA. 2015
Mauri, T.; Clarà, M.; Cubero, R.; Cubero, M.,; Martinez, A.; Usabiaga, A. Promoting student teachers' reflection skills by means of joint reflection: the crucial role of tutors' assistance. EAPRIL. Belval. LUXEMBURG. 2015
Kelly, N.; Kickbush, S.; Clarà, M. How to develop an online community for pre-service and early career teachers. ASCILITE. Perth. AUSTRÀLIA. 2015
Mauri, T.; Clarà, M.; Colomina, R.; Onrubia, J.; Martinez, A.; Cubero, R. How collaboration improves preservice teachers' reflection: A case study. EARLI. Tampere. FINLÀNDIA. 2017
Clarà, M. Teachers' reflection as a collaborative process. EARLI. Tampere. FINLÀNDIA. 2017
Kelly, N.; Clarà, M.; Kehrwald, B.; & Danaher, P.A. Criticality, collegiality and comunity: Potential outcomes of online learning networks for pre-service and early career teachers. International Conference on Criticality in Education: Definitions, Discourses and Controversies. Helsinki. FINLÀNDIA. 2017
Mauri, T.; Colomina, R.; Clarà, M.; & Onrubia, J. Avances en la reflexión colaborativa entre estudiantes de maestro y tipologías de ayudas del tutor. III Congreso ISCAR Ibérico 'Desafíos del Self: Re-significado prácticas y discursos". Carmona. ESPANYA. 2017
Paredes, D.; Mauri, T.; & Clarà, M. Uso y construcción de situaciones virtuales como herramientas mediadoras, una aproximación desde la psicología sociocultural sobre los procesos de reflexión. III Congreso ISCAR Ibérico 'Desafíos del Self: Re-significado prácticas y discursos". Carmona. ESPANYA. 2017
Paredes, D.; Mauri, T.; & Clarà, M. Desarrollo profesional en el lugar de trabajo: La reflexión colaborativa sobre la práctica. IV Seminario de innovacion EchFrancia: 'Innovaciones: Reflexiones en torno a políticas y prácticas educativas'. París. FRANÇA. 2017
Colomina, R.; Mauri, T.; Onrubia, J.; Clarà, M., & Sayós, R. El 'espacio compartido' de reflexión sobre la práctica: un instrumento de colaboración universidad-escuela en el prácticum. IX Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación (CIDUI). Cerdanyola del Vallès. ESPANYA. 2016
Onrubia, J.; Colomina, R. M.; Mauri, T.; & Clarà, M. Una propuesta para la enseñanza de la reflexión conjunta en el prácticum de maestro. IX Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación (CIDUI). Cerdanyola del Vallès. ESPANYA. 2016
Mauri, T.; Colomina, R.; Onrubia, J.; & Clarà, M. Contribuciones al aprendizaje de la práctica en espacios de reflexión colaborativa conjuntos entre universidad y escuela. V Psicología y Educación: Presente y Futuro. III Congreso Internacional de Psicología y Educación. Alicante. ESPANYA. 2016
Paredes, D.; Mauri, T.; Clarà, M. Procesos de reflexión conjunta entre maestros:construcción y uso de representaciones sobre las situaciones de la práctica. V Psicología y Educación: Presente y Futuro. III Congreso Internacional de Psicología y Educación. Alicante. ESPANYA. 2016
Paredes, D.; Mauri, T.; Clarà, M. Joint reflection process: An approach to professional development and understanding of the situation of practice. 4ta Jornada d'Investigadors Predoctorals. Barcelona. ESPANYA. 2015
Clarà, M.; Coiduras, J.; Silva, P. The semantic structure of teachers' narratives as a crucial aspect of resilience. SIG 11 'Teaching and Teacher Education' of EARLI - the European Association for Research on Learning. kristiansand. NORUEGA. 2018
Martínez, A.; Mauri, T.; Colomina, R.; Agirre, N.; Clarà, M.; Bilbatua, M.; Onrubia, J.; & López de Arana, E. Prácticas de reflexión colaborativa. Análisis de casos reales, relación teoría -práctica, comunidades de práctica. IX Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación (CIDUI). Cerdanyola del Vallés. ESPANYA. 2016
Roig, R.; Salinas, J.; Clarà, M. ¿Cómo ayudan las tecnologías al aprendizaje profundo?. EDUTEC. Lleida. ESPANYA. 2018
Vallés, A.; Clarà, M. Exploración de la Resiliencia del Profesorado Novel desde la Psicología Cultural. CIMIE. Lleida. ESPANYA. 2019
Vallés, A.; Clarà, M. El proceso de resiliencia en docentes noveles. Una propuesta de investigación desde la Psicología Cultural. Jornades de Doctorat, Universitat de Lleida. Lleida. ESPANYA. 2019
Vallés, A.; Clarà, M. Developing resilience in early career teachers. A research proposal. EARLI. Aaschen. ALEMANYA. 2019
Coiduras, J.; Peguera, M.C.; Clarà, M. La voz del alumnado en el diálogo colaborativo: una experiencia con dos triadas. ISCAR ibérico IV. Alcalá de Henares. ESPANYA. 2021
Vallés, A.; Clarà, M. Promoción de la resiliencia docente a través de una intervención formativa. ISCAR ibérico IV. Alcalá de Henares. ESPANYA. 2021
Clarà, M. Piaget, Vygotsky, and inquiry-based education: distinctive implications and the role of the ZPD. JPS Conference. Philadelphia. ESTATS UNITS D'AMÈRICA. 2021
Clarà, M.; Blasco, A.; Garcés, R.; Janés, J.; Pera, V.; Ramos, S.; Sansó, C.; Subarroca, S.; Torrelles, C.; Vendrell, M.C.; Vilarasau, M.A. La creació de tercers espais en el Pràcticum de Psicologia: l'ús de la videoconferència per a hibridar diferents cultures institucionals i acadèmiques en la formació de l'estudiantat de Psicologia a la UdL. CIDUI. Barcelona. ESPANYA. 2021
Clarà, M.; Vallés, A.; Cavalcante, S. The semiotic mediation of teachers' emotion: challenges and proposals for a Vygotskian approach. ISCAR. Natal. BRASIL. 2021
Clarà, M.; Cavalcante, S.; Vallés, A. Enhancing progressive discourse in collective dialogic inquiry: a social mechanism. ISCAR. Natal. BRASIL. 2021
Clarà, M.; Vallés, A.; Franch, A.; Coiduras, J.; Silva, P.; Cavalcante, S. How narrative structure may foster teacher resilience: a qualitative analysis of two cases. EARLI. Göteborg. SUÈCIA. 2021
Vallés, A.; Clarà, M. Relocating narrative contradictions: an example process of meaning transformation in the context of an intervention to promote teacher resilience. EAPRIL. Online Conference. BÈLGICA. 2021

Projectes

Ayudas a la construcción del conocimiento en el prácticum de maestros: la reflexión conjunta para mejorar la relación entre la teoría y la práctica . 2014 - 2017 . Ref.EDU2013-44632-P . Ministerio de Economía y Competitividad . IP: Teresa Mauri Majós
L'ús de qüestionaris amb feedback com a eines d'avaluació per a l'autoregulació de l'aprenentatge en Psicologia de l'Educació als estudis de mestre . 2014 - 2015 . Ref.2014PID_UB/046 . Universitat de Barcelona . IP: Teresa Mauri
La reflexió conjunta en les pràctiques com a mecanismes de vinculació entre universitat i escola . 2014 - 2015 . Ref.2014 ARMIF 00523 . Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Generalitat de Catalunya. . IP: Teresa Mauri
Grup de recerca sobre desenvolupament, interacció i comunicació en contextos educatius . 2009 - 2013 . Ref.2009GR933 . Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Generalitat de Catalunya. . IP: César Coll
La utilització dels Espais Personals de Treball i Aprenentatge -EPTA- en la formació universitària . 2011 - 2013 . Ref.2011PID-UB/28 . Universitat de Barcelona . IP: César Coll
Ajudar a reflexionar la pràctica: construcció del coneixement professional en el pràcticum . 2012 - 2013 . Ref.REDICE-40840560 . Universitat de Barcelona . IP: Teresa Mauri
Tasques d'escriptura col·laborativa en Moodle: Anàlisi de l'impacte de la innovació docent en la gestió autònoma de la tasca i en l'elaboració del significat . 2010 - 2012 . Ref.1002-23 . Universitat de Barcelona . IP: Teresa Mauri
La construcción colaborativa del conocimiento en entornos digitales basados en la comunicación asíncrona escrita: modalidades y distribución de la ayuda educativa entre los participantes . 2010 - 2012 . Ref.EDU2009-08891 . Ministerio de Ciencia e Innovación . IP: César Coll
Sistema integrat d'avaluació continuada i participativa. Pràctica de la retroacció en tasques d'escriptura col·laborativa . 2011 - 2012 . Ref.2011PID-UB/30 . Universitat de Barcelona . IP: Teresa Mauri
The management of time in e-learning and its implications for openness and freedom: A comparative study between two open universities in Spain and Australia . 2012 - 2012 . Fundació per a la Universitat Oberta de Catalunya . IP: Marc Clarà
La relación entre las narrativas y el desarrollo de la resiliencia en los profesores (NARRES) . 2018 - 2022 . Ref.EDU2017-87406-P . Ministerio de Economía, Indústria y Competitividad . IP: Marc Clarà Garangou
Estratègies per a la integració d'aprenentatges en la formació dual: experimentació d'activitats formatives i observació de l'actuació mitjançant tècniques 'd'amics crítics' entre docents universitaris, docents-mentors i estudiants-aprenents . 2018 - 2021 . Ref.2017 ARMIF 00028 . Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Generalitat de Catalunya. . IP: Jordi Ll. Coiduras Rodriguez
La construcció de tercers espais en el pràcticum de Psicologia a través de tecnologies digitals . 2020 - 2021 . Universitat de Lleida (UdL) . IP: Marc Clarà Garangou

Publicacions en revistes

Clarà, M. What is reflection? looking for clarity in an ambiguous notion. En Journal of Teacher Education. Volum 66. 2015
Clarà, M. Representation and emotion causation: a cultural psychology approach. En Culture & Psychology. Volum 21. 2015
Mauri, T.; Clarà, M.; Colomina, R.; Onrubia. J. Naturaleza de la interacción en procesos de reflexión conjunta sobre situaciones de la práctica por estudiantes de maestro. En Papeles de trabajo sobre cultura, educación y desarrollo humano. Volum 11. Número 2. 2015
Clarà, M. Understanding teacher knowledge from a cultural psychology approach. En Teaching and Teacher Education. Volum 43. 2014
Clarà, M.; Barberà, E. Three problems with the connectivist conception of learning. En Journal of Computer Assisted Learning. Volum 30. Número 3. 2014
Barberà, E.; Clarà, M. The temporal dimensions of e-learning. En E-Learning and Digital Media. 2014
Clarà, M.; Mauri, T. How triadic dialogue allows transfer of responsibility in dyadic tutoring. En Human Development. Volum 56. 2013
Mauri, T.; Clarà, M.; Ginesta, A.; Colomina, R. La contribución al aprendizaje en el lugar de trabajo de los equipos docentes universitarios. En Infancia y Aprendizaje. Volum 36. Número 3. 2013
Barberà, E.; Clarà, M.; Linder-VanBershot, J.A. Factors influencing student satisfaction and perceived learning in online courses. En E-Learning and Digital Media. Volum 10. Número 3. 2013
Clarà, M.; Barberà, E. Learning online: massive open online courses (MOOCs), connectivism, and cultural psychology. En Distance Education. Volum 34. Número 1. 2013
Clarà, M. The concept of situation and the microgenesis of the conscious purpose in cultural psychology. En Human Development. Volum 56. Número 2. 2013
Clarà, M. Time and digital mediations of learning. En eLear Center Research Paper Series. Volum 7. 2013
Mauri, T.; Clarà, M. Ayuda educativa entre iguales en tareas de escritura colaborativa online: un estudio de las relaciones enetre presencia docente y presencia cognitiva. En CΕ Cultura y Educación. Volum 24. Número 3. 2012
Barberà, E.; Clarà, M. Time in e-learning research. A qualitative review of the empirical consideration of time in research into e-learning. En ISRN Education. Volum 1. 2012
Mauri, T.; Clarà, M.; Colomina, R.; Onrubia, J. Educational assistance to improve reflective practice among student teachers. En Electronic Journal of Research in Educational Psychology. Volum 14. Número 2. 2016 . Repositori Institucional
Clarà, M.; Kelly, N.; Mauri, T.; Danaher, P.A. Can massive communities of teachers facilitate collaborative reflection? Fractal design as a possible answer. En Asia-Pacific Journal Of Teacher Education. Volum 45. Número 1. 2017 . https://doi.org/10.1080/1359866X.2015.1095280
Mauri, T.; Clarà, M.; Colomina, R.; Onrubia, J. Patterns of interaction in processes of joint reflection by teachers. En Journal Of Education For Teaching. Volum 43. Número 4. 2017
Mauri, T.; Onrubia, J.; Colomina, R.M.; Clarà, M. Espacios de formación compartida escuela-universidad en el prácticum. En Aula de Innovación Educativa. Volum 256. 2016
Mauri, T.; Onrubia, J.; Colomina, R.; Clarà, M. Sharing initial teacher education between school and university: Participants' perceptions of their roles and learning. En Teachers And Teaching. Volum 25. 2019 . https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1601076
Kelly, N.; Cespedes, M.; Clarà, M.; Danaher, P. A. Early career teachers' intentions to leave the profession: The complex relationships among preservice education, early career support, and job satisfaction. En Australian Journal of Teacher Education. Volum 44. 2019 . Repositori Institucional
Clarà, M.; Mauri, T.; Colomina, R.; Onrubia, J. Supporting Collaborative Reflection in Teacher Education: A Case Study. En European Journal Of Teacher Education. Volum 42. 2019 . https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1576626