Clarà, M. Foreword.
En
Empowering educators. Proven principles and successful strategies. Larkin KM, Kawka M, Noble K, van Rensburg H, Brodie L, Danaher PA. (Ed.).
Palgrave Macmillan.
2015Onrubia, J., Clarà, M., Colomina, R., Ginesta, A., Mauri, T., Remesal, A. El apoyo del profesor al aprendizaje colaborativo mediado por ordenador.
En
J.L. Rodríguez Illera (Comp.), Aprendizaje y educación en la sociedad digital.
2013Mauri, T., Clarà, M., Colomina, R., Ginesta, A., Onrubia, J. Valoración de un sistema integrado de ayudas al aprendizaje en tareas de escritura colaborativa en educación superior.
En
J.L. Rodríguez Illera (Comp.), Aprendizaje y educación en la sociedad digital.
2013Barberà, E., Clarà, M., Danaher, P., van Rensburg, H. Temporal flexibility in online university courses in Spain and Australia.
En
E. Barberà, P.Reinmann (Ed.), Assessment and evaluation of time factors in online teaching and learning.
IGI Global.
2013Kelly, N.; Clarà, M.; Kehrwald, B.; Danaher, P.A. Online networks for pre-service and early career teachers. Palgrave Macmillan.
2016Mauri, T.; Clarà, M.; Colomina, R.; Onrubia, J.; Cubero, R.; Martinez, A.; Cubero, M.; Usabiaga, A. Collaborative reflection and tutor's assistance in teacher education. Two case studies on case-based reflection settings.
En
EAPRIL 2015 Proceedings.
2016Machin, T.; Clarà, M.; Danaher, P.A. Traversing the doctorate. Reflections and Strategies from Students, Supervisors and Administrators. Palgrave Macmillan.
2019Machin, T.; Clarà, M.; Danaher, P.A. Traversing the Doctorate: Situating Scholarship and Identifying Issues.
En
Traversing the doctorate. Reflections and Strategies from Students, Supervisors and Administrators.
Palgrave Macmillan.
2019Justiniano, B.; Mauri, T.; Clarà, M. Supervising at a distance: The transformation of assistance during a doctoral journey across different continents.
En
Traversing the doctorate. Reflections and Strategies from Students, Supervisors and Administrators.
Palgrave Macmillan.
2019Kelly, N.; Clarà, M.; Kehrwald, B.; Danaher P.A. Critical online learning networks of teachers: communality and collegiality as contingent elements.
En
The Meaning of Criticality in Education Research: Reflecting on Critical Pedagogy.
Palgrave Macmillan.
2020
Conferències
La importancia de la relación teoría-práctica para la actividad educativa
. (La distancia entre teoría y práctica educativa desde una perspectiva Vygotskiana).
06/03/2018.
Santiago de Chile.
XILE
La noción de perezhivanie y la relación teoría-práctica
. (La distancia entre teoría y práctica educativa desde una perspectiva Vygotskiana).
09/03/2018.
Santiago de Chile.
XILE
La resiliencia de los profesores: Una conceptualización
.
03/08/2018.
Temuco.
XILE
Narrativas y emoción: una línea de investigación Vygotskiana sobre la resiliencia docente
.
21/11/2019.
Barcelona.
ESPANYA
Conocimiento práctico, representaciones situacionales, situación y reflexión
.
19/11/2020.
Barcelona.
ESPANYA
Participacions a Congressos
Paredes, D., Mauri, T., Clarà, M. Procesos de reflexión conjunta: usos y construcción del mundo virtual.
Jornades Doctorials.
Barcelona.
ESPANYA. 2015Baillie, C., Chakrabarty, S., Clarà, M., Danaher, P.A., Kehrwald, B., Kelly, N., Arifeen Khan Mamun, M.S., McDonald, J., McLean Bennett, J., Reushle, S., Starasts, A. Reconnecting and transforming rural and regional futures: comparing australian farmers' and teachers' engagement in digital communities.
Digital rural futures conference.
Toowoomba.
AUSTRÀLIA. 2014Kelly, N., Clarà, M., Mauri, T., Danaher, P.A., Reushle, S., Antonio, A. A proposal for universities to work together to support for teachers in transition into service.
ATEA.
Sydney.
AUSTRÀLIA. 2014Clarà, M., Kelly, N., Mauri, T., Danaher, P.A. Challenges of teachers' practice-oriented virtual communities for enabling reflection.
ATEA.
Sydney.
AUSTRÀLIA. 2014Mauri, T., Clarà, M., Colomina, R., Onrubia, J. Naturaleza de la interacción en procesos de reflexión conjunta sobre la práctica y formas de representación de las situaciones de los estudiantes de maestro.
ISCAR-IBERCAT.
Girona.
ESPANYA. 2014Mauri, T., Rochera, M.J., Valls, E., Toledo, B., Clarà, M., Coll, C., Colomina, R., De Gispert, I., Engel, A., Ginesta, A., Onrubia, J. Ajudar a reflexionar la pràctica: construcció del coneixement professional en el pràcticum.
Jornada de Recerca en Docència Universitària.
Barcelona.
ESPANYA. 2013Mauri, T., Clarà, M., Colomina, R., Onrubia, J., Ginesta, A. Guiding dialogic joint elaboration of student teacher's situational representations.
EARLI.
Munich.
ALEMANYA. 2013Mauri, T., Clarà, M., Colomina, R., Ginesta, A., Onrubia, J. Las tareas de escritura colaborativa online como oportunidades para el aprendizaje.
Seminario de Educación Virtual.
Barcelona.
ESPANYA. 2013Onrubia, J., Clarà, M., Colomina, R., Ginesta, A., Mauri, T., Remesal, A. El uso de scripts para el aprendizaje colaborativo mediado por ordenador.
Seminario de Educación Virtual.
Barcelona.
ESPANYA. 2013Clarà, M., Mauri, T., Colomina, R., Ginesta, A. Learning in professional contexts: analytic alternative to characterize joint activity in multivocal environments.
SIG 14 EARLI.
Antwerp.
BÈLGICA. 2012Danaher, P.A., Barberà, E., Clarà, M., Van Rensburg, H. Assuring quality and ensuring sustainability: lessons for european higher education systems from spanish and australian open and flexible education provision.
EADTU.
Paphos.
XIPRE. 2012Barberà, E., Danaher, P:A., Van Rensburg, H., Clarà, M. The temporal dimension of open learning as educational freedom: lessons from e-learning policies and practices in spanish and australian universities.
ECER.
Cádiz.
ESPANYA. 2012Mauri, T, Clarà, M., Ginesta, A. University teaching teams' contribution to workplace learning.
Research on Higher Education Teaching Strategies, Teacher Education & Teacher's Professional Identity (REHTS).
Barcelona.
ESPANYA. 2012Mauri, T.; Onrubia, J.; Clarà, M.; Cubero, R.; Bascón, M.; Martinez, A. Tutors' assistance in collaborative reflection as a response to the crisis in practice: How it contributes to broadening the knowledge of student teachers.
ISCAR.
Rethymno.
GRÈCIA. 2016Cubero, R.; Cubero, M.; Clarà, M.; Colomina, R.; Martinez, A.; Aguirre, N. Knowledge construction in student teachers' practicum. The role of joint reflection on students' written narratives about their classroom experiences.
ECER.
Dublin.
IRLANDA. 2016Danaher, P.A.; Clarà, M.; Kehrwald, B.A.; Kelly, N. Characterising contemporary communities of teachers: Implications for leading research about teacher education and induction for pre-service and early career teachers.
ECER.
Dublin.
IRLANDA. 2016Mauri, T.; Clarà, M.; Colomina, R.; Onrubia, J.; Ginesta, A:. Pushing forward joint reflection among student teachers: the role of tutor assistance.
EARLI SIG 14.
Regensburg.
ALEMANYA. 2016Onrubia, J.; Mauri, T.; Colomina, R.; Clarà, M. Guding student teachers reflection in practicum: Two patterns of joint reflection between students and their university tutors.
ECER.
Budapest.
HONGRIA. 2015Mauri,T.; Colomina, R.; ONrubia, J.; Clarà, M.; Colina, C.; Núñez, T.; Torras, I. Las narrativas de los estudiantes sobre la práctica docente: Un punto de partida para apoyar la reflexión conjunta.
Simposium internacional sobre el prácticum y las prácticas externas.
Poio.
ESPANYA. 2015Mauri, T.; Colomina, R.; Clarà, M.; Onrubia, J.; Sayós, R. Spaces of joint reflection in teacher education: Connecting university and school.
ECER.
Budapest.
HONGRIA. 2015Mauri, T.; Clarà, M.; Cubero, R.; Cubero, M.,; Martinez, A.; Usabiaga, A. Promoting student teachers' reflection skills by means of joint reflection: the crucial role of tutors' assistance.
EAPRIL.
Belval.
LUXEMBURG. 2015Kelly, N.; Kickbush, S.; Clarà, M. How to develop an online community for pre-service and early career teachers.
ASCILITE.
Perth.
AUSTRÀLIA. 2015Mauri, T.; Clarà, M.; Colomina, R.; Onrubia, J.; Martinez, A.; Cubero, R. How collaboration improves preservice teachers' reflection: A case study.
EARLI.
Tampere.
FINLÀNDIA. 2017Clarà, M. Teachers' reflection as a collaborative process.
EARLI.
Tampere.
FINLÀNDIA. 2017Kelly, N.; Clarà, M.; Kehrwald, B.; & Danaher, P.A. Criticality, collegiality and comunity: Potential outcomes of online learning networks for pre-service and early career teachers.
International Conference on Criticality in Education: Definitions, Discourses and Controversies.
Helsinki.
FINLÀNDIA. 2017Mauri, T.; Colomina, R.; Clarà, M.; & Onrubia, J. Avances en la reflexión colaborativa entre estudiantes de maestro y tipologías de ayudas del tutor.
III Congreso ISCAR Ibérico 'Desafíos del Self: Re-significado prácticas y discursos".
Carmona.
ESPANYA. 2017Paredes, D.; Mauri, T.; & Clarà, M. Uso y construcción de situaciones virtuales como herramientas mediadoras, una aproximación desde la psicología sociocultural sobre los procesos de reflexión.
III Congreso ISCAR Ibérico 'Desafíos del Self: Re-significado prácticas y discursos".
Carmona.
ESPANYA. 2017Paredes, D.; Mauri, T.; & Clarà, M. Desarrollo profesional en el lugar de trabajo: La reflexión colaborativa sobre la práctica.
IV Seminario de innovacion EchFrancia: 'Innovaciones: Reflexiones en torno a políticas y prácticas educativas'.
París.
FRANÇA. 2017Colomina, R.; Mauri, T.; Onrubia, J.; Clarà, M., & Sayós, R. El 'espacio compartido' de reflexión sobre la práctica: un instrumento de colaboración universidad-escuela en el prácticum.
IX Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación (CIDUI).
Cerdanyola del Vallès.
ESPANYA. 2016Onrubia, J.; Colomina, R. M.; Mauri, T.; & Clarà, M. Una propuesta para la enseñanza de la reflexión conjunta en el prácticum de maestro.
IX Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación (CIDUI).
Cerdanyola del Vallès.
ESPANYA. 2016Mauri, T.; Colomina, R.; Onrubia, J.; & Clarà, M. Contribuciones al aprendizaje de la práctica en espacios de reflexión colaborativa conjuntos entre universidad y escuela.
V Psicología y Educación: Presente y Futuro. III Congreso Internacional de Psicología y Educación.
Alicante.
ESPANYA. 2016Paredes, D.; Mauri, T.; Clarà, M. Procesos de reflexión conjunta entre maestros:construcción y uso de representaciones sobre las situaciones de la práctica.
V Psicología y Educación: Presente y Futuro. III Congreso Internacional de Psicología y Educación.
Alicante.
ESPANYA. 2016Paredes, D.; Mauri, T.; Clarà, M. Joint reflection process: An approach to professional development and understanding of the situation of practice.
4ta Jornada d'Investigadors Predoctorals.
Barcelona.
ESPANYA. 2015Clarà, M.; Coiduras, J.; Silva, P. The semantic structure of teachers' narratives as a crucial aspect of resilience.
SIG 11 'Teaching and Teacher Education' of EARLI - the European Association for Research on Learning.
kristiansand.
NORUEGA. 2018Martínez, A.; Mauri, T.; Colomina, R.; Agirre, N.; Clarà, M.; Bilbatua, M.; Onrubia, J.; & López de Arana, E. Prácticas de reflexión colaborativa. Análisis de casos reales, relación teoría -práctica, comunidades de práctica.
IX Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación (CIDUI).
Cerdanyola del Vallés.
ESPANYA. 2016Roig, R.; Salinas, J.; Clarà, M. ¿Cómo ayudan las tecnologías al aprendizaje profundo?.
EDUTEC.
Lleida.
ESPANYA. 2018Vallés, A.; Clarà, M. Exploración de la Resiliencia del Profesorado Novel desde la Psicología Cultural.
CIMIE.
Lleida.
ESPANYA. 2019Vallés, A.; Clarà, M. El proceso de resiliencia en docentes noveles. Una propuesta de investigación desde la Psicología Cultural.
Jornades de Doctorat, Universitat de Lleida.
Lleida.
ESPANYA. 2019Vallés, A.; Clarà, M. Developing resilience in early career teachers. A research proposal.
EARLI.
Aaschen.
ALEMANYA. 2019Coiduras, J.; Peguera, M.C.; Clarà, M. La voz del alumnado en el diálogo colaborativo: una experiencia con dos triadas.
ISCAR ibérico IV.
Alcalá de Henares.
ESPANYA. 2021Vallés, A.; Clarà, M. Promoción de la resiliencia docente a través de una intervención formativa.
ISCAR ibérico IV.
Alcalá de Henares.
ESPANYA. 2021Clarà, M. Piaget, Vygotsky, and inquiry-based education: distinctive implications and the role of the ZPD.
JPS Conference.
Philadelphia.
ESTATS UNITS D'AMÈRICA. 2021Clarà, M.; Blasco, A.; Garcés, R.; Janés, J.; Pera, V.; Ramos, S.; Sansó, C.; Subarroca, S.; Torrelles, C.; Vendrell, M.C.; Vilarasau, M.A. La creació de tercers espais en el Pràcticum de Psicologia: l'ús de la videoconferència per a hibridar diferents cultures institucionals i acadèmiques en la formació de l'estudiantat de Psicologia a la UdL.
CIDUI.
Barcelona.
ESPANYA. 2021Clarà, M.; Vallés, A.; Cavalcante, S. The semiotic mediation of teachers' emotion: challenges and proposals for a Vygotskian approach.
ISCAR.
Natal.
BRASIL. 2021Clarà, M.; Cavalcante, S.; Vallés, A. Enhancing progressive discourse in collective dialogic inquiry: a social mechanism.
ISCAR.
Natal.
BRASIL. 2021Clarà, M.; Vallés, A.; Franch, A.; Coiduras, J.; Silva, P.; Cavalcante, S. How narrative structure may foster teacher resilience: a qualitative analysis of two cases.
EARLI.
Göteborg.
SUÈCIA. 2021Vallés, A.; Clarà, M. Relocating narrative contradictions: an example process of meaning transformation in the context of an intervention to promote teacher resilience.
EAPRIL.
Online Conference.
BÈLGICA. 2021
Projectes
Ayudas a la construcción del conocimiento en el prácticum de maestros: la reflexión conjunta para mejorar la relación entre la teoría y la práctica
.
2014 - 2017
. Ref.EDU2013-44632-P
. Ministerio de Economía y Competitividad
. IP: Teresa Mauri MajósL'ús de qüestionaris amb feedback com a eines d'avaluació per a l'autoregulació de l'aprenentatge en Psicologia de l'Educació als estudis de mestre
.
2014 - 2015
. Ref.2014PID_UB/046
. Universitat de Barcelona
. IP: Teresa MauriLa reflexió conjunta en les pràctiques com a mecanismes de vinculació entre universitat i escola
.
2014 - 2015
. Ref.2014 ARMIF 00523
. Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Generalitat de Catalunya.
. IP: Teresa MauriGrup de recerca sobre desenvolupament, interacció i comunicació en contextos educatius
.
2009 - 2013
. Ref.2009GR933
. Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Generalitat de Catalunya.
. IP: César CollLa utilització dels Espais Personals de Treball i Aprenentatge -EPTA- en la formació universitària
.
2011 - 2013
. Ref.2011PID-UB/28
. Universitat de Barcelona
. IP: César CollAjudar a reflexionar la pràctica: construcció del coneixement professional en el pràcticum
.
2012 - 2013
. Ref.REDICE-40840560
. Universitat de Barcelona
. IP: Teresa MauriTasques d'escriptura col·laborativa en Moodle: Anàlisi de l'impacte de la innovació docent en la gestió autònoma de la tasca i en l'elaboració del significat
.
2010 - 2012
. Ref.1002-23
. Universitat de Barcelona
. IP: Teresa MauriLa construcción colaborativa del conocimiento en entornos digitales basados en la comunicación asíncrona escrita: modalidades y distribución de la ayuda educativa entre los participantes
.
2010 - 2012
. Ref.EDU2009-08891
. Ministerio de Ciencia e Innovación
. IP: César CollSistema integrat d'avaluació continuada i participativa. Pràctica de la retroacció en tasques d'escriptura col·laborativa
.
2011 - 2012
. Ref.2011PID-UB/30
. Universitat de Barcelona
. IP: Teresa MauriThe management of time in e-learning and its implications for openness and freedom: A comparative study between two open universities in Spain and Australia
.
2012 - 2012
. Fundació per a la Universitat Oberta de Catalunya
. IP: Marc ClaràLa relación entre las narrativas y el desarrollo de la resiliencia en los profesores (NARRES)
.
2018 - 2022
. Ref.EDU2017-87406-P
. Ministerio de Economía, Indústria y Competitividad
. IP: Marc Clarà GarangouEstratègies per a la integració d'aprenentatges en la formació dual: experimentació d'activitats formatives i observació de l'actuació mitjançant tècniques 'd'amics crítics' entre docents universitaris, docents-mentors i estudiants-aprenents
.
2018 - 2021
. Ref.2017 ARMIF 00028
. Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Generalitat de Catalunya.
. IP: Jordi Ll. Coiduras RodriguezLa construcció de tercers espais en el pràcticum de Psicologia a través de tecnologies digitals
.
2020 - 2021
. Universitat de Lleida (UdL)
. IP: Marc Clarà Garangou
Publicacions en revistes
Clarà, M. What is reflection? looking for clarity in an ambiguous notion.
En
Journal of Teacher Education.
Volum 66.
2015Clarà, M. Representation and emotion causation: a cultural psychology approach.
En
Culture & Psychology.
Volum 21.
2015Mauri, T.; Clarà, M.; Colomina, R.; Onrubia. J. Naturaleza de la interacción en procesos de reflexión conjunta sobre situaciones de la práctica por estudiantes de maestro.
En
Papeles de trabajo sobre cultura, educación y desarrollo humano.
Volum 11.
Número 2.
2015Clarà, M. Understanding teacher knowledge from a cultural psychology approach.
En
Teaching and Teacher Education.
Volum 43.
2014Clarà, M.; Barberà, E. Three problems with the connectivist conception of learning.
En
Journal of Computer Assisted Learning.
Volum 30.
Número 3.
2014Barberà, E.; Clarà, M. The temporal dimensions of e-learning.
En
E-Learning and Digital Media.
2014Clarà, M.; Mauri, T. How triadic dialogue allows transfer of responsibility in dyadic tutoring.
En
Human Development.
Volum 56.
2013Mauri, T.; Clarà, M.; Ginesta, A.; Colomina, R. La contribución al aprendizaje en el lugar de trabajo de los equipos docentes universitarios.
En
Infancia y Aprendizaje.
Volum 36.
Número 3.
2013Barberà, E.; Clarà, M.; Linder-VanBershot, J.A. Factors influencing student satisfaction and perceived learning in online courses.
En
E-Learning and Digital Media.
Volum 10.
Número 3.
2013Clarà, M.; Barberà, E. Learning online: massive open online courses (MOOCs), connectivism, and cultural psychology.
En
Distance Education.
Volum 34.
Número 1.
2013Clarà, M. The concept of situation and the microgenesis of the conscious purpose in cultural psychology.
En
Human Development.
Volum 56.
Número 2.
2013Clarà, M. Time and digital mediations of learning.
En
eLear Center Research Paper Series.
Volum 7.
2013Mauri, T.; Clarà, M. Ayuda educativa entre iguales en tareas de escritura colaborativa online: un estudio de las relaciones enetre presencia docente y presencia cognitiva.
En
CΕ Cultura y Educación.
Volum 24.
Número 3.
2012Barberà, E.; Clarà, M. Time in e-learning research. A qualitative review of the empirical consideration of time in research into e-learning.
En
ISRN Education.
Volum 1.
2012Clarà, M. Vygotsky and Vasilyuk on Perezhivanie: Two notions and one word.
En
Mind Culture And Activity.
Volum 23.
Número 4.
2016
. https://doi.org/10.1080/10749039.2016.1186194Clarà, M. The many lives of the word Perezhivanie.
En
Mind Culture And Activity.
Volum 23.
Número 4.
2016
. https://doi.org/10.1080/10749039.2016.1199700Mauri, T.; Clarà, M.; Colomina, R.; Onrubia, J. Educational assistance to improve reflective practice among student teachers.
En
Electronic Journal of Research in Educational Psychology.
Volum 14.
Número 2.
2016
. Repositori InstitucionalClarà, M. How instruction influences conceptual development: Vygotsky's theory revisited.
En
Educational Psychologist.
Volum 52.
Número 1.
2017
. https://doi.org/10.1080/00461520.2016.1221765Clarà, M.; Kelly, N.; Mauri, T.; Danaher, P.A. Can massive communities of teachers facilitate collaborative reflection? Fractal design as a possible answer.
En
Asia-Pacific Journal Of Teacher Education.
Volum 45.
Número 1.
2017
. https://doi.org/10.1080/1359866X.2015.1095280Mauri, T.; Clarà, M.; Colomina, R.; Onrubia, J. Patterns of interaction in processes of joint reflection by teachers.
En
Journal Of Education For Teaching.
Volum 43.
Número 4.
2017Mauri, T.; Onrubia, J.; Colomina, R.M.; Clarà, M. Espacios de formación compartida escuela-universidad en el prácticum.
En
Aula de Innovación Educativa.
Volum 256.
2016Clarà, M. Teacher resilience and meaning transformation: How teachers reappraise situations of adversity.
En
Teaching and Teacher Education.
Volum 63.
2017
. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.12.010Clarà, M. Como a instrução influencia o desenvolvimento conceitual: a teoria de vygotsky revisitada.
En
Educativa.
Volum 20.
Número 3.
2018
. https://doi.org/10.18224/educ.v20i3.6844Mauri, T.; Onrubia, J.; Colomina, R.; Clarà, M. Sharing initial teacher education between school and university: Participants' perceptions of their roles and learning.
En
Teachers And Teaching.
Volum 25.
2019
. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1601076Clarà, M. Building on Each Other's Ideas: A Social Mechanism of Progressiveness in Whole-Class Collective Inquiry.
En
Journal of The Learning Sciences.
Volum 28.
2019
. https://doi.org/10.1080/10508406.2018.1555756Kelly, N.; Cespedes, M.; Clarà, M.; Danaher, P. A. Early career teachers' intentions to leave the profession: The complex relationships among preservice education, early career support, and job satisfaction.
En
Australian Journal of Teacher Education.
Volum 44.
2019
. Repositori InstitucionalClarà, M.; Mauri, T.; Colomina, R.; Onrubia, J. Supporting Collaborative Reflection in Teacher Education: A Case Study.
En
European Journal Of Teacher Education.
Volum 42.
2019
. https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1576626Clarà, M. Meaning and the mediation of emotional experience: Placing mediational meaning at the center of psychological processes.
En
New Ideas in Psychology.
Volum 58.
2020
. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2019.100776Clarà, M. Conceptually driven inquiry: addressing the tension between dialogicity and teleology in dialogic approaches to classroom talk.
En
Educational Review.
2021
. https://doi.org/10.1080/00131911.2021.1923462